MENÜ

2000 MILLIÓ FORINTOS TÁVHŐSZÁMLA?

távhődíj

(Távfűtési panoráma Dunaújvárosban)

Igen. Dunaújváros távhőfogyasztói csak az elmúlt négy év alatt összességében ennyivel fizettek többet a távhőszolgáltatásért Dunaújvárosban, mint véleményem szerint indokolt lett volna. Első gondolata a hétköznapi fogyasztónak az, hogy ilyen nincs, ez valami félreértés csupán, félre magyarázása a dolgoknak. Nem, nincs félreértés, nincs félre magyarázás. Dunaújváros közgyűlése ugyanis, árhatósági jogkörben 2008 nyarán meghozta a helyi 10/2007. (II. 16.) KR sz. távhő rendeletet módosító 34/2008. (VII. 04.) KR számú, a 40/2008. (IX. 12.) KR számú, valamint a 41/2008. (IX. 12.) KR számú rendeleteit nagykoalíciós egyetértésben. E rendeletekkel az önkormányzati képviselők elfogadták a DVCSH által beterjesztett díjmódosítási, díjnövelő igényeket.

 

Elfogadták – a fogyasztói érdekképviseletek tiltakozása, jelzése ellenére - az ország egyik legmagasabb hőszolgáltatási díjait, akkor:

 

-          amikor az olcsóbb hődíjakat ígérő gázmotoros gázmotoros erőművek már teljes kapacitással termelhettek, és termelték is az óriási nyereséget hozó és emelt áron átvett villamosenergiát, a keletkező hűtési hulladékhőt pedig indokolatlanul igen magas áron vette át a DVCSH,

-     amikor a DUNAFERREL sikerült olyan távhőszolgáltatási szerződést kötni,

hogy a vasműben keletkező hulladék hőt ingyen adja a város részére.

 

És ezek a díjak azóta is érvényben vannak. Az igaz, hogy a módosító rendeletek egyike kimondta, hogy 2008. december 31-ig a díjakat felül kell vizsgálni és új induló díjakat kell megállapítani. Ezt a határidőt egy későbbi rendeletükben 2009. november 30-ra módosították, de az óta sem történt e tekintetben semmi.

 

 

Csak közbevetőleg és összevetésként jegyzem meg,  Budapesten a távhőfogyasztók 2909 Ft/GJ + ÁFA-t fizetnek a távhőszolgáltatás hődíjaként, míg Dunaújvárosban 3364 Ft/GJ + ÁFA-t. A különbség több mint 15 %-os!

A fogyasztói érdekvédelmi szervezetek eredménytelenül tiltakoztak a magas díjemelési igény elfogadása ellen, az önkormányzati képviselők többségét ez azonban teljesen hidegen hagyta, őket más motiválhatta a díjak elfogadása során.

2009-ben a DVCSH újabb jelentős mértékű díjemelési kérelmet nyújtott be. Ekkor azonban már a Magyar Energia Hivatal is az 563/2009 számú határozatában megerősítette, hogy Dunaújvárosban 30 %-al magasabbak a távfűtés díjai az indokoltnál, ezért elutasította a DVCSH díjemelési kérelmét.

Vagyis beigazolódott, hogy az országban az egyik legdrágább távhőszolgáltatás itt van Dunaújvárosban, annak ellenére, hogy itt kellene lennie a legolcsóbbnak. A Magyar Energia Hivatal vizsgálata kapcsán nyilvánosságra kerültek a DVCSH által megkötött távhő beszállítói szerződések. Hát az azokban foglaltak nem semmi feltételeket és árakat tartalmaztak a hőfogyasztók kárára. A szerződések az érdekképviseleti szervezeteknél megtekinthetők.

 

Miért lett és ma is van az ország egyik legdrágább távhőszolgáltatása Dunaújvárosban (csak néhány tétel):

-          mert a DVCS véleményem szerint a hőfogyasztók számára előnytelen távhőbeszállítói  szerződéseket kötött,

-          mert a hálózati hőveszteség több mint a kétszerese került az árakban elfogadásra és folyamatosan megfizettetésre (Budapesten ez az érték 7-8 %, Dunaújvárosban közel 20 %),

-          mert a Dunaferrből a városi hőigény mintegy 15 %-t kitevő, gyakorlatilag 0 forintért kiadott csuszósin hulladék hőt a szolgáltató földgázáron számította be a hődíjakba és fogadtatta el az önkormányzattal (sőt hűtőtorony is épült annak nyári elhűtésére, megsemmisítésére, pedig az a hőmennyiség szinte teljes egészében fedezné a lakosság használati meleg víz hőigényét),

-          mert évi mintegy százmillió forint kerül évről évre megfizettetésre a fűtéskorszerűsítés jogcímén, annak ellenére, hogy annak költségét a fogyasztók már kamatostul megfizették évekkel ezelőtt,

 

A fentiek miatt Dunaújváros távhőfogyasztói évek óta és évente 700-800 millió forinttal fizetnek többet, mint kellene! Vagyis naponta mintegy kettőmillió forinttal! Ez ma családonként évi 70-80 ezer forint többletkiadást is jelenthet.

Ezekből a tételekből adódik az idők folyamán a címben jelzett 2000 milliós távhő számla !

 

Tehát a lakosság által megválasztott önkormányzati képviselők jóváhagyásával a magas árakon keresztül begyűjti a szolgáltató - az egyébként az árakban jóváhagyott tisztes nyereségen felül - a sok-sok százmilliókat is évről-évre. Onnan pedig valakik folyamatosan szemérmetlenül kitalicskázzák a pénzünket. Ezt bizonyítja többek között az is, hogy a DVCSH Kft. 2009. évi beszámolóját – mely szerint a társaság a gazdasági évet 0 forint nyereséggel zárta - önkormányzatunk képviselő testülete nagy többséggel elfogadta 2010 nyarán. Vagyis ezek szerint a DVCSH-nak a hőfogyasztóktól beszedett többlet díjból nyeresége nem lett, így a város, mint tulajdonos most sem kaphatott „osztalékot”. Vajon a 2010. év zárása után jut-e a nyereségből? A várható, várost megillető nyereséget illetően az eredmény boritékolható.

Ehhez már csak azt kell hozzátenni, hogy ugyancsak a képviselő testület többségi jóváhagyásával a város megvette a gázmotoros erőművek egymilliárdos üzletrészét több, mint 3,5 milliárd forintért, a vételárat  hitelből (kötvény kibocsátással) fizették ki, de a felvett hitelt is vissza  kell majd fizetni a városnak kamatostul.

2009 októberében Dunaújváros közgyűlése ismét módosította a távhő rendeletét, új – a hétköznapi ember számára teljességgel érthetetlen és áttekinthetetlen – díjképzési elveket és képleteket határozott meg, és előírta, hogy 2009. november 30-ig új induló díjakat kell meghatározni. De továbbra sem történt semmi, hiszen sem a jelenlegi önkormányzat egyetlen képviselője, sem a hivatali apparátus nem kezdeményezte a saját rendeletükben írtak betartását. Mint tudjuk kormányunk a távhő díjak emelésére díjemelési moratóriumot hirdetett, de a csökkentést nem tiltotta. Így pedig nyilvánvaló, hogy a DVCSH-nak nem érdeke a díjak csökkentése, új induló díjak meghatározása mindaddig, míg a jelenlegi árak sok-sok százmilliós többletbevételt biztosítanak számára.

 

Kérdés, hogy Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata mikor hozza meg azokat döntéseket, rendeletmódosításokat, amelyeket már régebben meg kellett volna hozni a jelenlegi tarthatatlan, becstelen helyzet megoldására.

Amennyiben a fogyasztók érdekeinek megfelelően döntöttek volna korábban (és nem mindig csak a szolgáltató igényét elégítették volna ki), nem kellett volna évek óta és ma sem kellene sok-sok százmillió forintokkal többet fizetni a hőszolgáltatásért, mint rendes esetekben és helyeken szokás.

Ezt nem lehet jóvátenni a nyugdíjasoknak fizetett év végi pár ezer forintos (karácsony előtti) alamizsnával, vagy a nagy melldöngetéssel hangsúlyozott ingatlanadó eltörlésével, vagy a védőháló, mint mentőöv hangoztatásával. A meghozott és elmaradt döntésekért is – melynek „eredménye” képen Dunaújváros hőfogyasztóit sok-sok százmilliós többletkiadás terhelte és terheli évről évre - elsősorban az önkormányzat képviselő testületének tagjait terheli a teljes felelősség.

Hogy milyen érdekekből kifolyólag, kinek az érdeke miatt nem hozta meg az önkormányzat ezeket a döntéseket, rendeletmódosításokat (már évek óta) annak eldöntését az olvasóra bízom.

Tudjuk a remény hal meg utoljára, így csak reménykedhetünk a dolgok jobbra fordulásában, de ne legyenek illúzióik!

Nos Dunaújvárosban így jött létre a 2000 millió forintos, fogyasztók által megfizetett távhőszámla.

Dunaújváros, 2011. 06. 10.

Mudra József

Asztali nézet