Megkezdődött a Dunaújvárosi Civil Szervezetek Érdekegyeztető Tanácsa (D-CÉT) segítségével a civil szervezeteknek szervezett képzés, melynek anyagába és a résztvevőkröl készített fotókba nyerhetünk betekintést a lentiekben:
A lobbi jelentése
Dr. Bényei Andrásné
Nonprofit Szövetség
A lobbi jelentése, jelentésárnyalatai
A lobbizás általában hosszadalmas meggyőző munkával jár, ellentétben a korrumpálással/vesztegetéssel, ami viszont egy rövid aktus.
A lobbi irányai
A befolyásolás szintjei
A hazai törvénykezési háttér – lobbi törvény és az új szabályozás bemutatása
Az első lobbi törvény
2006. évi XLIX
Előzmények:
- nincsenek hagyományai
- töredezett „szabályozás”
- két nemzetközi modell (észak-amerikai és Uniós)
- 2001-ben törvénytervezet készült (nem fogadta el a Parlament).
- Az Ltv. 2006. szeptember 1-jétől hatályos
A szabályozás célja
A közhatalmi döntések mögött megjelenő érdekek nyilvánosságának biztosítása, a transzparencia mind szélesebb megteremtése.
A lobbitevékenység fogalma:
A lobbitevékenység [Ltv. 5. § c) pont]:
- közhatalmi döntést befolyásoló tevékenység,
- melyet megbízás alapján
- ellenérték fejében, üzletszerűen folytatnak.
Szélesen meghatározott joghatály: „az Országgyűlés, a Kormány, a helyi önkormányzat, ezek szervei, tagjai vagy tisztségviselői, továbbá az ezek irányítása, illetve felügyelete alá tartozó szervek és személyek feladat- és hatáskörébe tartozó döntés” befolyásolása.
Ki és hogyan lehet lobbista
2006. szeptember hó 1. napjától 2010. április 1. napjáig 246 fő (50 fő törlés alatt és 42 lobbiszervezet (5 törlés alatt)
A lobbisták fogadásával járó igazgatási feladatok
Passzivitás A lobbisták szempontjából
- A szabályozás egyensúlyának hiánya – a lobbistákat sújtó kötelezések túlsúlya
- A közhatalmi szervek munkatársai nem ismerik a lobbi törvényt
- Bizalmatlanság a fogadó féltől
- Nem fogadják őket, nem válaszolnak a megkeresésre
- A jogkerülő lobbi hatékonysága miatt nem jutottak megbízásokhoz
A piaci szereplők
A közhatalmi szervek
A lobbizás nem korrupció
A lobbisták közreműködése hasznos az egyes közhatalmi döntések előkészítése során
A korrupció a jog megkerülése a lobbi tevékenység: hatályos jogszabályok és a vonatkozó etikai normák keretei között.
1. „Alulról induló” kezdeményezések,létező és jelentős társadalmi érdekek, információkat közvetítése, új szempontok és megoldások.
2. Specifikus ismeretek, szakértelem, meglátásaik javaslataik javíthatják a közhatalmi döntések minőségét, elősegítik azok végrehajtását à hatékonyabbá tehetik a kormányzást és az igazgatást.
3. Nyilvános működés à erősíti a demokratikus intézményrendszer működését és legitimitását, elősegíti a közbizalom növekedését.
4. Finanszírozásuk külső forrásból àß szakértői szerződések
Tapasztalat
2010. évi CXXXI. törvény a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről
A miniszter jogalkotási tájékoztatója
Egyeztetésre kell bocsátani
Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a tervezet, koncepció, ha az egyeztetés a Magyar
A társadalmi egyeztetés formái
Társadalmi egyeztetés keretében általános egyeztetés tartása minden esetben kötelező.
Közvetlen egyeztetés
A felelős miniszter stratégiai partnerségi
megállapodásokat alakíthat ki:
Megállapodás a felek között
A törvény hatálybalépésével hatályát veszti
A civil érdekérvényesítés új színterei a második Orbán kormányban
A civil, nonprofit szektor számokban
KSH adat 2008-ban 64 925 működő szervezet
Munkavállalók száma: 120 ezer főállású+500 ezer állandó önkéntes
Pénzforgalma 1000 milliárd forint
Miért fontosak a civil szervezetek?
állampolgári autonómia,
függetlenség (pártoktól, kormánytól, hatalomtól)
gyors és rugalmas reakció- és akcióképesség, innovativitás
legitimitást ad politikai és társadalmi cselekvéseknek
civil érdekeket jelenít meg pl. a tervezésben, végrehajtásban, monitoringban
A partnerség kialakításának és működtetésének alapelvei
Szövetségi együttműködés (egyesületi forma)
Ernyőszervezetek, legitimitásuk a tagság adja, általában ágazati érdekképviselet
Fórumszerű együttműködés
Az együttműködés lehet ágazati és területi is. A fórumnak demokratikus elvek alapján kell működnie, de ez le is lassíthatja, bizonyos mértékig, nehézkessé is teheti működését (pl. CLK, CNNy)
Hálózati együttműködés
Alapja a kölcsönös bizalom, amely lehetővé teszi, hogy az erőforrások megosztásával kölcsönös hasznot érjenek el, illetve költségeket takarítsanak meg. A civil szervezetek hálózataira jellemző a mellérendelő, független viszonyrendszer és a laza informális kapcsolódás
A civil együttműködések szervezeti hatásai I.
Megnő az érdekérvényesítő képesség: A szervezetek összefogásának talán legszembetűnőbb előnye, hogy nagyobb súlyt ad egy cél érdekében történő fellépésnek, ami erősíti az érdekérvényesítő képességet.
Megnő az erőforrások mennyisége: Több erőforrást is képesek egy cél mögé állítani a szervezetek, ha összefognak. Így közösen olyan eszközök is elérhetővé válnak számukra, amelyeket külön-külön, egyiküknek sem volt lehetősége elérni.
Megnő az erőforrások diverzitása: Az erőforrásoknak nemcsak a mennyisége, hanem a sokfélesége is megnő, így az együttműködésben hatékonyabb kombinációkban is felhasználhatók.
A civil együttműködések szervezeti hatásai II.
Az időszakos kapacitástöbblet v. hiány kitölthető
Megnő az információhoz jutás esélye: Több szervezet több kapcsolattal, információs csatornával rendelkezik, márpedig az információ korunk egyik legfontosabb erőforrása.
Programkoordináció: Közös célcsoportnak rendezett programok azonos időpontban könnyen kiolthatják egymás hatását, érdemes a hasonló területen tevékenykedő partnerekkel előzetesen egyeztetni, vagy adott esetben közösen szervezni.
Hatékonyabb pályázás: Egyre több pályázat részesíti előnyben, vagy követeli meg a partnerséget a megvalósításban.
A civil szervezetek részt tudnak venni a társadalmi egyeztetési folyamatokba
Mi szükséges az erős érdekmegjelenítéshez, érdekartikulációhoz, lobbi-képességhez?
Szervezettség, hálózati struktúrák
Kompetencia (hozzáértés), professzionalizmus
Hitelesség
Lojalitás – de nem megalkuvással
Tényleges működés
Átláthatóság – az irányítás sajátossága miatt (közgyűlés, kuratórium, ügyészi felügyelet)
Pénzügyi biztonság és fegyelem
A bizalom infrastruktúrájának kiépítése és fenntartása
Együttműködési tapasztalatok
Az újjáalakult minisztériumok szabályozás szintjén foglalkoznak a harmadik szektorral, a szaktárca pedig sehogy sem.
A munkaügyi központok és kirendeltségeik széles körű, de pillanatnyilag koordinálatlan kapcsolatot tartanak fenn civil szervezetekkel.
A munkaadói és munkavállalói oldal a civil szervezeteket – érdekeik mentén, a kizárás miatt - „zushlagosította”
Problémák
Alapvető bizalmatlanság megléte vica-versa
Az ún. előszoba civilség kialakítása – a kádári paternalizmus továbbélése
A pályázati kiírások esélyegyenlőtlensége - a civil kevesebb (alig kimutatható!) forrást, ugyanakkor keményebb indikátort kap (pl. akkreditáció!)
Az elnyert pályázatok, feladat átvállalások szerződéseinek egyoldalúsága – a határidők egyoldalú betartatása, az újabb követelmények menet közbeni bevezetése
A korporativizmus (a tripartizmus) fennmaradása
Pro/kontra
Mivel a működési támogatás gyakorlatilag megszűnt (pl Támop 1.3.1 Az ÁFSZ fejlesztése– 8 MFt ehhez még egy TIOP 3.2.1 infrastruktúra fejlesztés 12 MK 1,26 MFt
A civileket nem vonják be a tervezésbe, ezért sokszor nem megfelelő kiírások születnek
Az állam nem készült fel a mintaprojektek elterjesztésére, a kiírások sokszor 1-2 évig támogatnak, ez nagyon kevés!
És még probléma
A paternalista szemlélet, a biztosítékok köre (lásd OFA), a szerződések problémája, érthetetlen szabályozások (lásd megváltozott munkaképességű emberek munkába helyezéséhez letét)
A kiemelt/pályázatos kiírások problémája. Minek mennyi a %-os aránya? Az indikátorok teljesíthetősége? A munkaügyi központ nyilván lefölözi a „könnyen” elhelyezhető embereket, a többi marad a civilnek kevesebb pénzért, keményebb indikátorért.
Mivel kevés a forrás és sokszor nem átgondolt a tervezés a civilek széthúzása (lásd menekültekre kiírt pályázat)
A civil szektorral kapcsolatos jelentősebb problémák Magyarországon
Adminisztratív
Gazdálkodási, pályázati
Eredmény:
Nem hatékony működés állami és civil oldalon egyaránt
Magas költségek-párhuzamos finanszírozások
Nem átlátható jogszabályi környezet és szervezeti működés
Megbízható, a szektor tényleges teljesítményét mérhetővé tevő adatok hiánya
Az elérni kívánt célok
Adminisztratív
Gazdálkodási, pályázati
Eredmény:
Átlátható jogszabályi környezet és nyilvántartások
Hatékony működés, erőforrások (humán és pénzügyi) felszabadulása
Erősödő civil társadalom
Lehatárolt, célzott, és hatékony, standardizált támogatáspolitikák megvalósítása
Szervezeti átalakulás 2010-ben
Civil szakmai terület központi kérdés, ezért nem lehet ágazati minisztérium része
Új tárca: Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Irányítási szerkezet, állami vezetők:
– Dr. Navracsics Tibor – társadalmi és civil kapcsolatok fejlesztéséért felelős miniszter
– Szászfalvi László - egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár
– Dr. Latorcai Csaba - nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár
Szervezeti struktúra:
– Társadalmi és Civil Kapcsolatok Főosztálya
Társadalmi Konzultáció és Hálózatfejlesztés Osztály
Civil Hatósági és Koordinációs Osztály
Civil Támogatásstratégiai Osztály
Önkéntesség témája: NEFMI (kivéve: ÖEÉ2011
Kiemelt feladatok 2011-re:
Aktív Polgárságot Előmozdító Önkéntes Tevékenységek Európai Éve
Soros EU elnökség – civil szervezetek bevonása a társadalmi kommunikációba, egyeztetésbe
Jogszabályok felülvizsgálata
Ütemezés |
→ jogszabályi környezettel kapcsolatos felhívás megjelentetése (civiljog@kim.gov.hu) → vélemények, észrevételek beérkezési határideje → javaslatok feldolgozásával jogalkotási koncepció elkészítése → koncepció megvitatása, kodifikált normaszöveg előkészítése → NCA: önálló alapkezelő létrehozása → jogszabály a Kormány elé terjesztése, majd továbbítása a Parlamentnek → parlamenti vita, majd elfogadás, kihirdetés → elektronikus rendszer elkészítése és üzembe helyezése → felkészülés a jogszabály alkalmazására → a jogszabály hatályba lépése → NCA testületei megújításának elindítása → az új testületekkel kiteljesedik az NCA új rendszere |
2010. július 23. 2010. augusztus 31. 2010. szeptember
2011. I. negyedév 2011. 2011. július 1. 2011. IV. negyedév 2012. I. negyedév |
Egyházi, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Államtitkárság
Államtitkár: Szászfalvi László
Feladatköre:
Irányítja a kormány egyházpolitikai döntéseinek előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátását, az egyházi feladatok kormányzati koordinációját és az ágazati feladatok végrehajtását, irányítja az egyházi kárpótlási döntések előkészítését. Gondoskodik az egyházakkal való folyamatos kapcsolattartásról. Együttműködik a kormány közalapítványainak alapítói jogai gyakorlásában, ennek megfelelően vesz részt azok működésében. Előkészíti a Vatikáni-Magyar Vegyes Bizottság üléseit és ellátja annak elnökségi teendőit. Kapcsolatot tart a határon túli magyar egyházi szervezetekkel. Közreműködik az Európai Duna Stratégia, a regionális fejlesztési, transznacionális és határmenti operatív programok tervezésében.
Közreműködik a Nemzeti Eszközkezelő Társaság alapításában és működtetésében. Koordinálja az Új Magyarország Fejlesztési Terv egyházakkal összefüggő projektjeit.
Gondoskodik a civil szektort érintő ágazati és kormányzati elképzelések valamint döntések összehangolásáról. Irányítja a Nemzeti Civil Alapprogrammal és a közérdekű önkéntes tevékenységgel kapcsolatban külön jogszabályokban meghatározott tevékenységeket. Összehangolja a kormány civil társadalmi kapcsolatok fejlesztésével kapcsolatos feladatait és a nemzetiség-és nemzetpolitikai stratégiai szempontokat. Rendszeres kapcsolatot tart a kisebbségi önkormányzatokkal, a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségi közösségek politikai, érdekképviseleti, kulturális és más szervezeteivel.
Küldetés, jövőkép, célok
Az államtitkárság célja az egyházakkal, civilekkel és nemzetiségekkel való bizalmi kapcsolat újjáépítése és megerősítése az elmúlt 8 év diszkriminatív politikája után. A céljai közt szerepel még a helyi társadalom megerősödésének szolgálata. Célja továbbá mind az egyházi, a nemzetiségi és a civil társadalmi kapcsolatok területén a központi stratégiai célok kijelölése és ennek érdekében a különböző szakmai jellegű erőforrások, célok egységes mederbe terelése, összefogása illetve a határon túli kapcsolatok és az ezzel kapcsolatos kontextus megerősítése.
Az államtitkárság alá tartozó helyettes államtitkárság
Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Helyettes Államtitkárság
Helyettes államtitkár: Dr. Latorcai Csaba
Kialakítja a civil szektoron belüli párbeszédet biztosító fórumokat, kidolgozza a civil szektor működését, fejlesztését érintő - más minisztérium illetve a minisztérium más szervezeti egységének feladat- és hatáskörébe nem tartozó - jogszabályok szakmai koncepcióját.
Irányítja a civil szektorral kapcsolatos támogatások tervezését.
Működteti és monitoringozza a Civil Szolgáltató Központ hálózatát.
Rendszeres kapcsolatot tart a kisebbségi önkormányzatokkal, a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségi közösségek politikai, érdek-képviseleti, kulturális és más szervezeteivel és azok képviselőivel.
Felügyeli a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek kormányzati támogatási rendszerét és annak intézményeit, figyelemmel kíséri az e célra szolgáló költségvetési források felhasználását, azok hatékonyságát és átláthatóságát továbbá felügyeli a támogatásokat nyilvántartó rendszert is.
Várható intézkedések
A civil szervezetek definiálása
Hatósági feladatok
Duplikált adatszolgáltatások
Gazdasági, pályázati környezet
Szakmai támogató rendszerek felülvizsgálata
A civil szervezetek definiálása
Definiálják a civil tevékenységet és azt, hogy arra milyen szervezeti formáknak célszerű létrejönniük. A kormányzati oldalról meghatározzák a szektor aktív és passzív támogatási formarendszerét.
Aktív:a költségvetésből egyenesen a szektorba áramló forrás
Passzív: különböző kedvezmények útján, magánszemélyektől és a gazdasági szférából áramló forrás
Transzparencia - nyilvánosság
célszerű és fontos a gazdálkodás
nyilvánossága, és nem feltétlenül csak az, a tevékenység, a működés nyilvánossága is,
kirakni honlapra, beszámoló formájában elérhetővé tenni a bíróságokon
Pályázati problémák kérdése
az eddig alkalmazott pályázati mechanizmusok sokszor olyan csökkentett összegű támogatásokat tettek lehetővé, amiből igazából egy projektet nem lehetett megvalósítani – alternatív megoldások
fókuszáltabb, komolyabb támogatásokat nyújtani, amelyek a projektek megvalósítását valóban lehetővé teszik
intézkedések
A bírósági és hatósági eljárásokat egyszerűsítése és egységesítése, civil oldalról újra be kell jelentkezni majd
A szektorra vonatkozó nyilvántartások rendbetétele (ki a civil)
A közhasznúság kérdése
egy olyan egységes informatikai rendszer
kialakítása, ami már a cégjegyzékhez hasonlóan, közhiteles módon, a szektor szervezeteire vonatkozóan egységes nyilvántartást tartalmaz (elvileg ez év közepére készül el)
Gazdasági téren
A pályázati rendszerek egyszerűsítése
Az NCA újragondolása
Az 1 %-os ügy
Közhasznúság kérdése megint
Összefoglalva a várható változásokat
2011. első negyedéve a civil kódex előkészítésének időszaka
a második negyedév a parlamenti jogalkotási időszaka
július 1-én lépne hatályba az új civil kódex
2011. második féléve az új(ra) regisztrációs időszak (1/3 eltűnik)
2011. II. félév NCA új jogutód szervezetének felállítása, 2012. 01.01-től működtetése
Végeredménye = kevesebb autonómia – kevesebb forrás?